Tuesday, October 19, 2010

ANGIN SELURUH BADAN

Pernah tak anda melihat dan mendengar situasi begini:-

"Dik, akak cancel order...dengan sekonyong-konyongnya pelanggan beredar pergi dengan hati yang bara dan perut yang lapar yang belum isi...Angin seluruh badan.

Situasi di atas sering terjadi dimana-mana restoran atau gerai yang kita kunjungi. Lebih-lebih lagi di restoran yang menjadi tumpuan ramai kerana pilihan menu dan makanan yang disediakan di restoran ini sedap dan memenuhi citarasa pelanggan. Akan tetapi servis di kebanyakkan restoran yang menjadi kunjungan ramai ini kurang memuaskan. Pelanggan terpaksa menunggu lama. Pelanggan yang datang kemudian didahulukan, pelanggan yang datang awal tidak dihiraukan. Para pekerja yang tidak bersih, kuku panjang dan kotor, pakaian kotor dan berbau, membawa dan menghidang makanan tidak dialas dan pelbagai lagi.

Kebanyakan para pekerja direstoran tidak terlatih dan kurang berminat berkerja. Sebabnya kebanyakkan hanya berhasrat untuk berkerja untuk tempoh tertentu sahaja sementara menunggu peluang pekerjaan yang lebih baik. Empunya restoran dan gerai pun selalunya mengambil pekerja "tangkat muat" kerana terdesak kekurangan pekerja dan faktor ramai yang tak berminat di restoran atau gerai. Mereka juga tidak berminat untuk melatih para pekerja mereka kerana mereka tahu para pekerja mereka tidak akan bertahan lama dan sebab itu kita sendiri dapat melihat para pekerja yang silih berganti direstoran yang sering kita kunjungi. Akhirnya kita akan dapat lihat restoran yang baru dibuka 6 atau 12 bulan ditutup.

Saya berpendapat setiap restoran dan gerai  wajib mempunyai "peti cadangan". Ini bagi memastikan tahap perkhidmatan kepada pelanggan mereka dapat ditingkatkan dari masa ke semasa melalui komen dan cadangan yang diberikan oleh para pelanggan. Kena prihatin dengan kehendak pelangggan dan jangan dikesampingkan segala komen dan cadangan yang diberikan. Bukan sekadar menyediakan makanan yang enak dan lazat semata.Ada pengusaha restoran yang "kekwat" bila mana restoran dia orang mampu menarik pelanggan yang ramai dan mereka buat tak kisah dengan rungutan pelanggan. Bagi mereka rungutan pelanggan "tak jejas" kan perniagaan dia orang.

Hakikatnya amat jarang kita melihat sesebuah restoran yang mampu bertahan lama. Agak ralat kerana kekadang memang hidangan yang disediakan sedap tapi belum mampu memjamin restoran tersebut bertahan lama.

Saturday, October 16, 2010

INGIN MENDAPATKAN ANAK ?

Kali ini saya nak berkongsi kisah kekawan saya yang diceritakan sendiri kepada saya mengenai usaha dia orang untuk mendapatkan anak. Sejujurnya memang saya agak teruja untuk menulis kali ini sebab saya sesangat berharap entry saya kali ini dapat membantu pasangan-pasangan yang berusaha untuk mendapatkan anak. Mudah-mudahan boleh menambahkan umat Nabi Muhammad S.A.W - INSYAALLAH

1. GAMOGEN - HEALIN


Menurut kawan saya beliau berusaha dengan pelbagai jenis produk dan akhir sekali beliau dan suami mencuba Gamogen dari jenama Healin. Alhamdulillah mereka berjaya mendapat anak. Kedua suami dan isteri perlu minum gamogen ni. Selepas mendapat tahu rahsia dia orang berjaya mendapat anak ni, setiap kali bertemu dengan mana-mana pasangan yang tidak mempunyai anak saya dengan penuh semangat akan mewar-warkan kisah kawan saya ni. Alhamdulillah dua kawan saya turut berjaya mengandung apabila mendengar cerita saya dan mencuba gamogen ni.



2. BIDADARI - DCL

Menurut kawan saya adik beliau yang mencuba produk Bidadari dari jenama DCL ini. Adik beliau telah berkahwin selama 3 tahun tetapi tidak mempunyai anak. Selepas minum Bidadari selama 3 bulan Alhamdulillah beliau mengandung. Produk ini hanya untuk isteri. Kawan saya yang menceritakan kisah adik beliau ini turut juga mencuba Bidadari ini dan alhamdulillah sekarang beliau sedang mengandung anak yang ke-3.


3. ANAK ANGKAT

Saya rasa anda semua pasti pernah mendengar ramai jugak pasangan yang tidak mempunyai anak yang mengambil anak angkat dan kemudiannya si isteri berjaya mengandung. Kawan kita orang 9 tahun berkahwin dan tidak mempunyai anak. Baru-baru ni mereka membuat keputusan untuk mengambil anak angkat. Tak lama selepas dia orang mengambil anak angkat kita orang mendapat berita isteri beliau mengandung. Terharu dan menakjubkan.

Sebenarnya produk Gamogen dan Bidadari adalah produk supplement dan bukan produk khusus untuk mengandung. Saya ( yang bukan doktor ini..hehehe ) berpendapat kedua produk tersebut seolah-olah berfungsi meng"overhaul" segala anggota dalaman seperti baik pulih mana yang tersumbat atau terpintal dan menyahkan segala kekotaran yang terkumpul dalam badan. Bila mana semua dah dibaik pulih dan dicuci maka senanglah proses persenyawaan berlaku. Ini semua andaian saya semata-mata hehehe. tapi yang penting kedua produk ini terbukti dapat membantu para pasangan yang tidak mempunyai anak mendapat anak.

Bagi mereka yang berkemampuan sekarang terdapat pelbagai kaedah yang canggih untuk mendapatkan anak. Fertility Centre pun tumbuh bagai cendawan. Apa pun yang penting usaha mesti berterusan dan jangan mudah putus asa.Selepas berusaha berdoa dan bertawakal lah kepada ALLAH. Untuk mendapatkan kedua-dua produk tersebut anda boleh menghubungi stokis Healin dan DCL yang terdekat. Produk Healin juga boleh didapati di Guardian ( tolong promote hehehehe )

 SELAMAT MENCUBA.

Friday, October 15, 2010

KEDAI MAMAK

HAIRAN BIN AJAIB

Semua orang tau kedai mamak harga semua makanan kaw-kaw mahal..tapi mengapa dan kenapa ramai jugak orang makan, minum dan lepak kat kedai mamak...kejap tadi saya bumgkus nasik dan ikan goreng sahaja kat kedai mamak yang ada kena mengena dengan ranting hehehe (konon tak nak sebut nama kedai) harga rm5.Selalu jugak kita dengar cerita-cerita yang tak sedap pasal kedai mamak ni, uli roti canai dengan kaki lah, lauk pauk yang tak habis dipanaskan atau orang utara cakap "diperangat" berhari-hari, tak jaga kebersihan tapinya tak berkurang pun jumlah pelanggan yang datang kat kedai mamak ni...heran kan

KAGUM DAN PELIK

Empunya dan pekerja kedai mamak bukan reti pun cakap melayu, tapinya boleh je dia orang run the business dengan maju jaya nya, pekerja dia pun sama je hampir kesemuanya dari negara India tapi boleh je dia ambik order dengan betul..

Kalau dia orang bukak kedai apa pun boleh katakan semua nya boleh hidup. Contoh jual surat khabar sebelah bus stop pun boleh bertahan lama, kalau bukak kedai runcit boleh bersilih ganti pekerja, setiap tahun boleh rotate pekerja balik India jumpa famili masing-masing. Ada pulak yang ada isteri kat sini dan kat india pun ada hehehe...Ingat lagi masa kecik-kecik dulu mamak jual roti naik motor keliling kampung..pagi sekali dan petang sekali...(roti benggali cicah kuah gulai..sedap tu hehehe )...setiap tahun akan bertukar mamak yang keliling kampung, bila ada yang balik India ada mamak lain pulak yang ganti dan bisnes dia orang macam biasa run smoothly dan orang kampung pun tak terputus bekalan roti hehehehehe. Kena buat kajian khusus bagaimana dia orang maintain their business.

SIMPATI

Oleh kerana kebanyakkan mamak-mamak kurang fasih berbahasa melayu maka sering terjadi insiden dia orang ni menjadi mangsa maki hamun para pelanggan. Kekadang cara dia orang memanggil pelanggan datang kedai atau gerai mereka jugak sering mengundang kemarahan orang yang lalu lalang digerai atau kedai dia orang..Cara dia orang "bergurau atau menyapa" pelanggan jugak kekadang tidak dapat diterima. Semalam suami saya berkongsi cerita yang dia sering ternampak pekerja-pekerja kedai mamak ni yang dimaki hamun.Bagi kita orang, budaya dan bahasa berbeza memang tidak dinafikan boleh mengundang konflik, tapi tidak perlu lah sehingga kita hendak memaki hamun sesama manusia sesuka hati.

Pengorbanan dia orang meninggalkan anak dan isteri untuk mencari rezeki halal patut dijadikan iktibar dan pengajaran. Para pelanggan kedai atau gerai dia orang menjadi tempat dia orang "bergurau dan menyapa" untuk menghilang rasa sunyi dan kerinduan mereka terhadap keluarga mereka. Jadinya sekali sekala dia orang buat salah maafkan lah dia orang dan tak perlu maki hamun...sedih lah pulak...

"Adik manis...nasik beriani ada, kari kambing ada, kari ikan ada, roti canai ada, mee mamak ada, adik manis masuk tengok dulu " hehehehe

MAHER ZAIN

Alhamdulillah saya dan anak-anak berpeluang bertemu Maher Zain 3 kali sepanjang dia berada di Malaysia ( Tika dan saat ini beliau masih di Malaysia )..Pertamanya di IIUM, cukup terhibur dengan persembahan beliau.

Kali kedua di Majlis Sambutan Aidilfitri Masjid Al Falah, USJ 9, Subang Jaya ..dapat bertemu dengan lebih dekat dan beliau cukup humble. Tutur kata yang sentiasa menyebut dan memuji allah dan mengagungkan Rasullallah s.a.w.

Kali ketiga di Showcase beliau di Auditorium MBSA...seronok sangat bila tengok suami yang enjoy sakan dengan persembahan beliau.

Sememangnya SUBHANALLAH yang menciptakan Maher Zain..selain rupa parasnya..hehehe..bagi saya beliau seorang yang sangat "bijak dan kreatif"..sentuhan lagu-lagunya dari jiwa ke jiwa.Lirik-lirik lagunya menyentuh jiwa dan menceritakan erti kehidupan yang sebenar. Suka dan duka ingat Allah. Salah dan betul petunjuk dan pengawasan dari allah, contoh kehidupan sebenar Rasullallah s.a.w.

Anak-anak saya setiap hari celik- celik mata je nak dengar Maher Zain jadinya peluang tengok beliau secara live memang dia orang suka sesangat. Maher Zain dah jadi macam satu medium bagi kita orang suami isteri mendidik dia orang. Anak saya yang sulung Wan Umar Ihsan sekarang dalam stage "menyoal" semua benda dan perkara. Jadinya bila dengar lagu Maher Zain contoh dia akan bertanya "nape kita kena kata Insyaallah mummy"..jadinya dah create satu peluang untuk kita orang bagi penerangan lanjut kepada anak-anak.

Saya percaya bukan kita orang sahaja tapi ramai lagi ibu bapa yang lain yang  bersyukur kerana Maher Zain dapat menjadi alternatif kepada anak-anak mereka berhibur secara "sihat" dan terhindar dari muzik-muzik yang melalaikan.

Berharap moga beliau terus dapat berkarya dengan lagu-lagu yang mendekatkan kita dengan ALLAH agar kita setiap saat dan ketika, setiap benda dan perkara, setiap perkataan dan perbuatan tak tersasar dari landasan yang sebenar.

Dibawah ni saya link kan salah satu lagu beliau berserta lirik dan message yang disampaikan beliau kepada anak-anak saya ( Wan Umar Ihsan dan Wan Umar Ilham ).

http://www.facebook.com/video/video.php?v=1627290803155&ref=mf


 

 

 

 

 

 

 Baraka Allahu Lakuma Lyrics

We’re here on this special day
Our hearts are full of pleasure
A day that brings the two of you
Close together
We’re gathered here to celebrate
A moment you’ll always treasure
We ask Allah to make your love
Last forever
Let’s raise our hands and make Du’a
Like the Prophet taught us
And with one voice
Let’s all say, say, say
بارك الله لكما وبارك عليكما
وجمع بينكما في خير
بارك الله لكما وبارك عليكما
وجمع بينكما في خير
Baraka Allahu Lakuma wa Baraka alikuma
Wa jamaah baina kuma fee khair.
Barakallah hu lakuma wa baraka alikuma
Wa jamaah baina kuma fii khair.
From now you’ll share all your chores
Through heart-ship to support each other
Together worshipping Allah
Seeking His pleasure
We pray that He will fill your life
With happiness and blessings
And grants your kids who make your home
Filled with laughter
Let’s raise our hands and make Du'a
Like the Prophet taught us
And with one voice
Let’s all say, say, say
بارك الله لكما وبارك عليكما
وجمع بينكما في خير
Baraka Allahu Lakuma wa Baraka alikuma
Wa jamaah baina kuma fee khair.
Barakallah hu lakuma wa baraka alikuma
Wa jamaah baina kuma fii khair.
بارك الله
بارك الله لكم ولنا
الله بارك لهما
الله أدم حبهما
الله صلّي وسلّم على رسول الله
الله تب علينا
الله ارض عنا
الله اهد خطانا
على سنة نبينا
Let’s raise our hands and make Du’a
Like the Prophet taught us
And with one voice
Let’s all say, say, say
بارك الله لكما وبارك عليكما
Barakallahu Lakuma wa Baraka alikuma
















p/s : Terima kasih Cik Mamat, Cikgu Huda & Ustazah Rozita